2007-11-17

Wesołych Świąt, moi drodzy! Wesołych Świąt!

(kt)

Wybaczcie mi proszę, Kochani, te spóźnione życzenia, ale od dwóch tygodni nie byłem w Mieście i początek obchodów jakoś mi umknął.

Jednak dziś tak porwała mnie wszechogarniająca świąteczna atmosfera, że nie sposób się nią nie podzielić. Życzę więc i ja wszystkim Wam Wesołych Świąt!

Niestety, jako obywatel państwa nowoprzyjętego, w meandrach europejskiej kultury poruszam się jeszcze trochę niepewnie, a wobec Świąt czuję się czasem jak Ijon Tichy w ojczyźnie sepulek, stad pewne moje trudności z uchwyceniem ich istoty. W przypadku innych świąt, dzięki nazwom, jest to w sposób oczywisty łatwiejsze. Taki Europejski Dzień Przeciw Karze Śmierci na ten przykład. Albo Dzień Walki z Homofobią. Oczywiście nie chcę porównywać wagi tych wydarzeń, ale i Świętom przydała by się jakaś nazwa. Tak Święta Świąt czcić, czy Dzień Dnia? Przydałby się im jakiś głębszy przekaz i wymowa.

Analizując dostępną ikonografię Świąt, oczywiście na swój prostacki sposób, usiłowałem po europejsku zrozumieć i zdefiniować ich symbolikę. Sądzę, że nie powinniśmy porzucać już ukształtowanej tradycji i wymyślać wszystkiego na nowo w sferze znaczeń. Sądzę, że możemy je obchodzić jako połączenie Europejskich Dni Tolerancji dla Czerwonych Krasnali, Światowych Dni Drzew Iglastych oraz Dni Ochrony Renifera. Oczywiście, to tylko moja skromna interpretacja i nie chciałby jej nikomu narzucać, szanując inne światopoglądy.

Mam nadzieję, że moje rozmyślania nie zepsuły Państwu świątecznej atmosfery. Póki więc sens obchodów nie został jeszcze ostatecznie zdefiniowany, poprzestanę na tradycyjnym Wesołych Świąt! Aby nam się!

1 comments:

Lista Obecnosci pisze...

Media kanadyjskie mowia i pisza glownie o "Holiday Season", natomiast sklepy sprzedaja kartki pocztowe nieomal wylacznie z napisem "Merry Christmas", dysponujac zazwyczaj dwoma rodzajami niechodliwych kartek podpisanych "Season Greetings".
Anglosasi tradycyjnie obwieszaja swiatelkami swoje domy na Swieta (wiadomo ze Bozego Narodzenia, czy trzeba to podkreslac?)
W tym roku tradycyjnie jako pierwsza wywiesila swiatelka na naszej ulicy rodzina hinduska.
Amerykanski multikulti jest czesto weselszy od europejskiego, a zazwyczaj znacznie bardziej pragmatyczny.