Przyczyn i odpowiedzialnych za katastrofe trzeba szukac na wielu poziomach, szczeblach i etapach.
1. Organizacja wizyty.
- Wyjatkowo napiety harmonogram podrozy dla zaszczuwanego przez posowieckie media Prezydenta to swietna recepta na dodatkowe atrakcje.
- Wczesna przedpoludniowa godzina rozpoczecia uroczystosci w Katyniu.
Dzieci wiedzą, ze poranne mgly zazwyczaj ustepują w poludnie.
Stary dowcip - zalecenie peerelowskiego aparatczyka "To robta tak zeby wszystko ze soba dobrze kolidowalo" brzmi tutaj wyjatkowo ponuro.
Prywatnie zdziwilbym sie, gdyby sie okazalo, ze w napinaniu harmonogramow prezydenta nie maczala palcow posowiecka agentura.
Sprawa praktycznie nie do udowodnienia.
Jedno jest pewne, agentura obarczajaca w tym punkcie winą Prezydenta oskarza samą siebie.
2. Prawne zabezpieczenia przed idiotami i agenturą organizujacą podroze lotnicze.
Istnieja miedzynarodowe, polskie i rosyjskie regulacje lotnicze i wyglada na to, ze zostaly zlamane.
Na forum lotnictwo.net.pl mozna znalezc opinie, ze w mysl przepisow miedzynarodowych i rosyjskich lotnisko Smolensk Siewiernyj absolutnie nie mialo prawa przyjmowac miedzynarodowych lotow i ze zakaz ten musial zostac zlamany na wysokim szczeblu wladzy. Kolejna opinia jest taka, ze jezeli dochodzi do lądowania samolotu innego panstwa na takim podrzednym lotnisku to na pokladzie samolotu musi znajdowac sie nawigator rosyjski.
Nawet gdyby jeden prawnik znalazl odpowiednie paragrafy to inny znajdzie rownie wazne paragrafy zezwalajace na cos innego, lub pozostawiajace decyzje uznaniu zwierzchnosci.
3. Lot w poblizu smolenskiego lotniska - do momentu sciecia pierwszych koron drzew.
Dlaczego samolot znalazl sie tak nisko, tak wczesnie, w takiej odleglosci przed progiem pasa?
Dotychczas istnieja jedynie niepotwierdzone hipotezy dotyczace bezposredniech przyczyn katastrofy. Stary Wiarus podejrzewa, ze wieza kontrolna podala cisnienie atmosferyczne mierzone w jednym systemie, a piloci zrozumieli to jako wartosc w innym systemie pomiaru.
Dlaczego nie zadzialal system TAWS? Samolot prezydencki jest pierwszym samolotem wyposazonym w ten system, ktory ulegl katastrofie przy ladowaniu! System funkcjonuje chyba ze 20 lat.
Dlaczego Putin nie powolal miedzynarodowej komisji, a w szczegolnosci nie zaprosil ekspertow z firmy produkujacej system TAWS zainstalowany w Tu-154?
Jezeli mialy miejsce wrogie dzialania sluzb sowieckich - KGB - FSB itp to ich rezultaty pojawilyby sie w tej fazie lotu. Takich dzialan nie mozna z gory wykluczyc.
4. Od sciecia pierwszych koron drzew do zatrzymania sie szczatkow samolotu w lasku przed pasem startowym.
Ten etap jest najlepiej wyjasniony przez fachowcow z forum lotnictwo.net.pl jednakze nie odpowiada na pytanie o bezposrednie przyczyny katastrofy, jest ich skutkiem.
4. Bezposrednio po katastrofie
Jest krotkie wideo nakrecone przez Rosjan ktorzy znalezli sie w miejscu katastrofy w ktorym slychac strzaly.
Nieszczescie polega na tym, ze dzwiek i obraz zostal poddany brutalnej kompresji w telefonie komorkowym ktory je nagrywal i powtornie przez serwis youtube zanim trafil na strone internetowa.
Pozostaje miec nadzieje, ze film ten nie zostanie zlekcewazony przez komisje badajaca katastrofe.
http://lotnictwo.net.pl/3-tematy_ogolne/15-wypadki_i_incydenty_lotnicze/24626-2010_04_10_tu_154_samolot_prezydenta_rp_rozbil_sie_pod_smolenskiem-33.html
http://staryw.blogspot.com/2010/04/czterdzieesci-szesci-po-metra.html
2 comments:
Bloger o wdziecznym nicku "Blog" napisal miedzy inwektywami:
"przecież o 8:30 gdy lądowali dziennikarze nie było mgły.jakoś dziwnie pojawiła sie na czas lądowania tylko tego samolotu."
Naturalna mgla o godzinie 13, albo 14 bylaby dosc niewiarygodna. Nawet dla dzieci.
Prześlij komentarz